Ferrari

Geschiedenis en achtergrondinformatie, zoals extra achtergrondinformatie over een bepaald model, geschiedenis van een merk..
Gebruikersavatar
Sportiva-Italia
Site Admin
Berichten: 2786
Lid geworden op: Zo Feb 24, 2008 00:00
Locatie: Hier
Contact:

Ferrari

Berichtdoor Sportiva-Italia » Zo Mei 04, 2008 15:33

Ferrari, het supersportwagenmerk binnen het Fiat concern

Afbeelding

Geschiedenis

Enzo Ferrari begon in 1923 als (test)coureur bij Alfa Romeo waar hij al snel de verantwoordelijkheid over het hele team kreeg. In 1929 richtte hij hiervoor de vereniging Scuderia Ferrari op. Tot 1938 behaalde hij hiermee zeer veel overwinningen met de Alfa Romeo wagens. In 1939 scheidden de wegen van Alfa Romeo en Ferrari echter, Enzo ging weg bij Alfa Romeo en ze kwamen overeen dat de naam “Ferrari” voor 4 jaar lang niet meer in verband zou worden gebracht met racen of racewagens. Enzo richtte daarom Auto Avio Costruzioni op, wat resulteerde in de Auto Avio tipo 815. In 1943 verhuisde de fabriek van Modena naar Maranello, waar het nu nog steeds te vinden is. In 1945 begonnen ze dan eindelijk met het ontwerp van wat de eerste echte Ferrari wagen moest worden, en op 2 maart 1947 was hij klaar: de Ferrari 125 S.

Sinds het eerste jaar van de Formule 1 in 1950 was Ferrari al van de partij. In 1951 won Ferrari voor het eerst een grote prijs dankzij José Froilán González. Het jaar erna werden ze met Alberto Ascari wereldkampioen. Ferrari is de enige constructeur die de hele geschiedenis van de Formule 1 aanwezig was.

Afbeelding
Ferrari 330P3

Op 25 mei 1923 behaalde Enzo Ferrari met zijn Alfa Romeo een overwinning op het Saviocircuit. Getuige van de zege waren de ouders van wijlen Francesco Baracca. Na de race hadden Enzo en de ouders een gesprek en de ouders gaven het schild dat hij op zijn vliegtuig had als eerbetoon en onderscheiding aan Enzo Ferrari. Hun zoon vloog namelijk tijdens de Eerste Wereldoorlog met een zwart paard op zijn vliegtuig. Ferrari heeft het schild overgenomen, maar heeft het wel op een gele achtergrond gezet. Dat was namelijk ook de kleur van Modena.

Er zijn 3 theorieën hoe Francesco Baracca aan het paard kwam:

* Het kwam van zijn cavalerieregiment
* Hij hield van paarden
* Hij had het paard van een Duits toestel gehaald, wat in die tijd erg gebruikelijk was. Het paard is het teken van Stuttgart en het zou dan hetzelfde paard zijn als dat van Porsche.

Enzo gebruikte het paard voor het eerst op 9 juli 1932 in Spa. Het is nog steeds een raadsel waarom de staart van het paard van Ferrari en Porsche omhoog is terwijl die van Stuttgart en Baracca omlaag hing.

Modellen overzicht

Afbeelding
Ferrari 412 S Scaglietti Spyder (1955)

Bouwjaar Model
2006 Ferrari 599 GTB Fiorano
2005 Ferrari FXX (alleen voor circuit gebruik)
2005 Ferrari F430
2004 Ferrari 612 Scaglietti
2003 Ferrari Enzo
2002 Ferrari 575M Maranello
2001 Ferrari 550 Barchetta
2000 Ferrari F360 Spider
1999 Ferrari F360 Modena
1998 Ferrari 456M GT/GTA
1997 Ferrari F355 F1
1996 Ferrari 550 Maranello
1996 Ferrari 456 GTA
1995 Ferrari F50
1995 Ferrari F355 GTS
1995 Ferrari F355 Spider
1994 Ferrari F512 M
1994 Ferrari F355 Berlinetta
1993 Ferrari 348 Spider
1992 Ferrari 456 GT
1991 Ferrari 512 TR
1989 Ferrari 348 TB
1989 Ferrari 348 TS
1989 Ferrari Mondial T
1987 Ferrari F40
1986 Ferrari 328 GTB
1986 Ferrari 328 GTS
1985 Ferrari Mondial 3.2
1985 Ferrari 412
1985 Ferrari 288 Evoluzione
1984 Ferrari Testarossa
1984 Ferrari 288 GTO
1983 Ferrari Mondial Cabriolet
1982 Ferrari 308 GTS Quattrovalvole
1982 Ferrari 208 GTB Turbo
1981 Ferrari 308 GTSi
1980 Ferrari Mondial 8
1977 Ferrari 308 GTS
1976 Ferrari 400 GT

Bouwjaar Model
1976 Ferrari 512 BB
1975 Ferrari 308 GTB
1975 Ferrari 208 GT/4
1973 Ferrari 308 GT/4 Dino
1972 Ferrari 356 GT/4 2+2
1970 Ferrari 246 GT Dino
1968 Ferrari 365 GTB/4
1966 Ferrari 330 GTC
1966 Ferrari 206 GT Dino
1966 Ferrari 275 GT/4
1964 Ferrari 275 GTB
1964 Ferrari 500 Superfast
1964 Ferrari 330 GT2+2
1964 Ferrari 250 LM
1962 Ferrari 250 GTO
1961 Ferrari 250 GTS
1960 Ferrari 400 Superamerica
1958 Ferrari 250 Testarossa
1957 Ferrari 250 GT California
1956 Ferrari 500 Testarossa
1955 Ferrari 860 Monza
1955 Ferrari 410 S
1954 Ferrari 750 Monza
1954 Ferrari 375 Plus
1953 Ferrari 375 America
1953 Ferrari 250 Europa
1953 Ferrari 735 S
1952 Ferrari 340 Mexico
1952 Ferrari 225 S Berlina
1952 Ferrari 250 MM
1952 Ferrari 255 S
1951 Ferrari 340 America
1951 Ferrari 212 Export
1951 Ferrari 195 Inter
1950 Ferrari 195 S
1948 Ferrari 166 Inter
1948 Ferrari 166 MM
1947 Ferrari 125 S

Afbeelding
Persoonlijke favoriet; de 365 GTS

Prototypes

* Ferrari Modulo (1970) (door Pininfarina)
* Ferrari Mythos (1989) (door Pininfarina)
* Ferrari GG50 (2005) (door Giorgetto Giugiaro)

Afbeelding
Ferrari 430 (2005)

Pretpark

In 2009 moet een nog te bouwen Ferrari pretpark open gaan in Abu Dhabi,Verenigde Arabische Emiraten. Er zijn plannen voor een Formule 1 achtbaan en een pitstraat waar je zelf een wiel kan wisselen. In totaal moeten er 24 attracties verrijzen waaronder ook een 70 meter hoge G-force toren. Ook komt er een volledig circuit waar vanaf 2009 de nieuwe grand prix van de Verenigde Arabische Emiraten moet gaan plaatsvinden.

Afbeelding
Ferrari 328 GTB (Turbo, 1986). De turbo uitvoeringen waren voor de markten (oa Italië), waar de wegenbelasting erg hoog was voor auto's met een cilinderinhoud van meer dan 2000 cc. Deze had 254 PK bij 6500 toeren ondanks een 1990cc motor met twee kleppen per cylinder en een turbo. In totaal zijn er 308 exemplaren van dit model gebouwd.
De gewone had 270 pk uit een 3184 cc motor.

Afbeelding
Ferrari Testarossa

Terug naar “De merken: geschiedenis en achtergrondinfo”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast