(Auto-)Bianchi

Geschiedenis en achtergrondinformatie, zoals extra achtergrondinformatie over een bepaald model, geschiedenis van een merk..
Gebruikersavatar
Sportiva-Italia
Site Admin
Berichten: 2812
Lid geworden op: Zo Feb 24, 2008 00:00
Locatie: Hier
Contact:

(Auto-)Bianchi

Berichtdoor Sportiva-Italia » Za Mei 03, 2008 11:43

(Auto-)Bianchi


Afbeelding

Bianchi (S.p.A. Edoardo Bianchi, later Officine Metallurgiche Edoardo Bianchi, Velo S.p.A, Milano, 1897-1967) is een historisch Italiaans merk van motorfietsen, auto's en fietsen. De Milanees Edoardo Bianchi startte met een fietsenwinkel in de binnenstad van Milaan in 1885. Bianchi behaalde sportieve successen, met name voor 1940, o.a. met de beroemde coureur Tazio Nuvolari.

Fietsen

In 1885 begon het verhaal, toen de 20-jarige Edoardo Bianchi zijn eerste fiets maakte in een kleine werkplaats in Milaan. De producten waren zo goed dat na drie jaar Bianchi moest uitwijken naar een groter pand. Hij was de eerste Italiaanse fabrikant die rubberen banden gebruikte.

Sedertien is Bianchi uitgegroeid tot een van de grootste namen in de fietsenbranche. Het merk heeft tegenwoordig ook submerken als Gitane en Chiorda. Bianchi maakt sinds 1997 deel uit van de Zweedse groep Grimaldi Industri AB.

Bianchi is ook al geruime tijd actief in het wielrennen als sponsor en leverancier van fietsen en onderdelen. Zo behaalden onder meer de Italianen Fausto Coppi en Felice Gimondi hun grootste successen op een Bianchi-fiets. Ook recentere kampioenen als Mario Cipollini, Moreno Argentin en Marco Pantani reden op een Bianchi-fiets.

De Bianchi fietsen zijn vooral bekend door de kleur "celeste", een soort zeegroen.

Auto's

De eerste echte auto werd gebouwd in 1899. Duidelijk bij Bianchi was de Franse invloed in de bouw van de auto's. Ook auto's was een succesvolle onderneming en in 1902 moest Edoardo alweer een nieuw en groter pand betrekken. In 1907 nam Bianchi deel aan de Coppa Florio met de 120PK Corsa. Tijdens de Eerste Wereldoorlog moest Bianchi van de Italiaanse regering zich beperken tot de productie van pantserwagens, hierna was er weinig vraag. Bianchi besloot een serie lichte personenauto's te produceren. Dit was redelijk succesvol.

Afbeelding
Bianchi (1937)

Helaas besloot men hierna het Amerikaanse voorbeeld te volgen van auto's met een V8 motor. Hier was geen vraag naar en Bianchi kon alleen dankzij de fietsen overleven. De 80-jarige Bianchi besloot na de Tweede Wereldoorlog geen auto's meer te produceren. In 1955 besloot de firma weer auto's te produceren, maar had daar zelf niet voldoende geld voor. Zie verder: Autobianchi.

Motorfietsen

In 1897 bouwde oprichter Edoardo Bianchi al zijn eerste tricycle met een eencilinder De Dion-Bouton-motor met snuffelkleppen, hoewel het volgens sommige bronnen ook al een echte “gemotoriseerde fiets” geweest moet zijn.

Hierna volgden een- en tweecilinder motoren en vanaf 1900 ook automobielen. Voor de Tweede Wereldoorlog bouwde Bianchi 248- tot 498 cc kopklep-eencilinders, later zowel twee- als viertakten van 48- tot 248 cc.

In de zestiger jaren probeerde Bianchi het in wegraces nog eens met 350- en 500 cc twins, maar kwam in financiële problemen.

In 1967 stopte de productie van motorfietsen en werd de fabriek aan het Piaggio-concern verkocht. De motorafdeling was toen al van de autofabriek gescheiden.Op de fietsen vierde onder andere Fausto Coppi zijn successen.

[b]Spot- en bijnamen


Bianchi 350 cc wegracer eind jaren twintig: Freccia Celeste (blauwe pijl)

Auto's

Autobianchi is een Italiaans automerk, dat vanaf 1955 auto's produceerde. Autobianchi komt voort uit het Milanese Bianchi en de productie is min of meer overgenomen door Lancia, nadat FIAT het merk zelf al in 1967 had overgenomen.

Autobianchi werd in 1955 opgericht om de productie in de fabriek in Desio veilig te stellen, en het kapitaal werd voor een derde deel opgebracht door FIAT, een ander deel door Bianchi en het laatste derde deel door bandenfabrikant Pirelli.

Bianchina

De Autobianchi Bianchina was het eerste product van de fabrikant en was gebaseerd op de beproefde techniek van de FIAT 500. Ook bij deze auto was het kleine halve litertje achterin geplaatst. De auto werd geleverd in verschillende uitvoeringen, waaronder Panoramica (dakraam), Cabriolet en zelfs een licht vrachtwagentje.

Afbeelding
De eerste Autobianchi, gebaseerd op de Fiat 500.

Primula

De eerste echte Autobianchi was de Primula, die in 1964 gepresenteerd werd. De Primula was een voorwielaangedreven auto met een viercilindermotor en had - voor die tijd vooruitstrevend - schijfremmen rondom.

Afbeelding
Autobianchi Primula

A112

In 1969 werd de A112 gepresenteerd. In feite op de markt gezet om te zien of de opvolger van de FIAT 500, de 127, een succes zou worden. Het bleek een goede zet, want zowel de 127 als de A112 werden grote verkoopsuccessen; van de A112 werden meer dan anderhalf miljoen exemplaren gesleten en de 127 zou in licentie worden geproduceerd door o.a. FSM.

Met de A112 werden speciale cupraces gehouden, het A112-70PK-kampioenschap. Ook werd er een speciale Abarth versie gepresenteerd.

De A112 werd min of meer opgevolgd door Lancia's Y10 (en later Ypsilon).

Afbeelding

Afbeelding
Rendering (Computer 'tekening') van hoe een 21e eeuw versie van de A112 Abarth eruit zou kunnen zien.

Afbeelding
Autobianchi Runabout (concept van Bertone)

Terug naar “De merken: geschiedenis en achtergrondinfo”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast