Fiat

Geschiedenis en achtergrondinformatie, zoals extra achtergrondinformatie over een bepaald model, geschiedenis van een merk..
Gebruikersavatar
Sportiva-Italia
Site Admin
Berichten: 2759
Lid geworden op: Zo Feb 24, 2008 00:00
Locatie: Hier
Contact:

Fiat

Berichtdoor Sportiva-Italia » Zo Mei 04, 2008 18:41

Fiat, tegenwoordig dè spil in Italiaans autoland!


Afbeelding


De beginjaren:

In 1899 werd in Turijn de Società Anonima Fabbrica Italiana Automobili Torino opgericht, op initiatief van Giovanni Agnelli. Hij werd in 1902 algemeen directeur van de firma. In 1900 rolden de eerste 24 auto's van de band in de fabriek in Corso Dante, waaronder de 3/12HP. Het Fiat-logo werd in 1904 door Biscaretti ontworpen.
Al vroeg was Fiat met succes actief in autoraces. In 1902 won Vincenzo Lancia de Sassi Superga met een 24HP. Ook Agnelli zelf was actief als coureur, hij reed de tweede tour van Italië. In 1907 won Felice Nazzaro de Grand Prix de France in een 130HP, met een gemiddelde snelheid van 113,612 km/uur.
In 1908 werd Fiat actief in Amerika, daar werd de Fiat Automobile Co. opgericht. Daarnaast werd het assortiment uitgebreid naar trams, vrachtwagens en schepen. Fiat begon met het toepassen van cardanaandrijving, een techniek waarop het bedrijf het patent bezit.

Roaring twenties en Eerste Wereldoorlog
Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd voornamelijk geproduceerd voor het leger. Na de oorlog opende de tweede fabriek, in Lingotto, in 1922 haar deuren. Een hypermodern bedrijf, met vijf verdiepingen en een testbaan op het dak. Het was de grootste autofabriek in Europa, en stond onder leiding van Giacomo Mattè Trucco. Daarnaast werden de activiteiten verder uitgebreid naar andere sectoren, zoals treinbouw en elektriciteit. Er werd een smeermiddelenfabriek gebouwd en Fiat opende haar fabriek in Rusland.
Na de oorlog was Fiat al snel weer op de been, door een effectieve kostenbeheersing. Een nieuw model, met vier zitplaatsen, werd gelanceerd: de Fiat 509. Het bedrijf deed veel voor haar personeel op het gebied van scholing, sportclubs en gezondheidszorg.

Afbeelding
Moderne Fiat trekker

Dertiger jaren en Tweede Wereldoorlog
In Mussolini's dagen moest Fiat terugvallen op de eigen Italiaanse markt. In die periode werd veel gedaan aan technologische vernieuwing, en uitbreiding van de activiteiten in luchtvaart en spoorverkeer. Halverwege de jaren 30 kwam Fiat met twee nieuwe modellen, de Ballila en de Topolino. Het laatste model zou bijna 20 jaar in productie blijven, tot 1955. In 1945 overleed topman Agnelli, en werd opgevolgd door Vittorio Valletta. Na de oorlog kon de autoproductie, dankzij het Marshallplan in 1948 weer worden opgepakt. De modellen 500 en 1400 werden uitgebracht, met standaard verwarming en luchtventilatie.


Afbeelding
Fiat Tipo S 7414 L (1911)

Afbeelding
Fiat 500 A (v.a. 1936)

Na de oorlog
In de vijftiger jaren werd het eerste dieselmodel uitgebracht, de 1400 diesel. Fiat profiteerde optimaal van de naoorlogse opbouw, en de groeiende behoefte aan betaalbare auto's. De Fiat 600 met achterin geplaatste motor, in 1957 de nieuwe Fiat 500, vanaf 1960 als Giardinetta, een voorloper van het stationwagon concept.
In de jaren 60 werd volop gebouwd aan uitbreiding van het concern, met fabrieken in voornamelijk Zuid-Italië. Fiat had echter ook te lijden onder sociale onrust en stakingen. Topman Valletta werd in 1966 opgevolgd door Giovanni Agnelli jr., de kleinzoon van de oprichter. Onder zijn bewind werden de eerste stappen gezet naar het bouwen van vinnige sportwagens, zoals de Dino, in samenwerking met de toekomstige dochteronderneming Ferrari. Hoewel midden in een oliecrisis waaide een nieuwe, frisse wind door het bedrijf. In 1971 werd de Fiat 127 auto van het jaar. Dit was de eerste voorwielaangedreven Fiat. Tijdens deze beginjaren van de jaren 70 zag ook de Fiat X1/9 het levenslicht, een sportieve 2 zitter met Italiaans temperament. In de fabrieken werd de trend ingezet naar automatisering van werkzaamheden, om de loonkosten te drukken. Al in 1978 werkte Fiat met robots, in het Robogate systeem.

Afbeelding
Fiat X 1/9

Fiat Auto S.p.A.

In 1979 werd de autodivisie van Fiat ondergebracht in een apart bedrijf, waarin de merken Fiat, Abarth, Lancia, Autobianchi en Ferrari samenwerkten. Het bedrijf werd later uitgebreid met de acquisitie van Alfa Romeo (1984) en Maserati (in 1993).
Fiat bracht in de jaren 80 de modellen Panda, Uno en Tipo uit, in de jaren 90 gevolgd door Tempra, Croma, Seicento, Punto, Ulysse, Barchetta, Bravo, Brava, Marea en Palio. De Fiat Uno, Tipo, Punto en Bravo werden auto van het jaar. De Fiat Coupé werd ontworpen door Pininfarina.
In 1996 werd Agnelli jr. erevoorzitter van de raad van bestuur, en werd als CEO opgevolgd door Cesare Romiti. Ter ere van het 100-jarig bestaan in 1999 werd het logo gemoderniseerd. De Fiat Seicento en de Multipla werden als laatste modellen in de 20ste eeuw geïntroduceerd. Vooral het laatstgenoemde model werd met gemengde gevoelens ontvangen, vanwege de bijzonder vormgeving, en de drie zitplaatsen voorin.


In de 21e eeuw is Fiat gestart met het moderniseren van de modellenlijn. De Doblo en Stilo werden geïntroduceerd, en de Multipla werd aangepast aan de wensen van het publiek. Ook is de Fiat Idea uitgebracht, waarmee Fiat de markt van compacte MPV's heeft betreden.
In 2004 bracht Fiat een nieuwe versie van de evergreen Panda uit. Het wagentje werd meteen Auto van het Jaar 2004 en deed het uitzonderlijk goed in de verkooplijsten. De nieuwe Panda is een modern vijfdeurs stadsautootje voor een scherpe prijs. Later werd er ook een 4x4 versie van uitgebracht. Een luxueuzere mini-SUV op basis van de Panda wordt medio 2006 verwacht.
In 2005 deed Fiat opnieuw een poging om een luxe middenklasser uit te brengen. Hiervoor werd de discutabele naam "Croma" weer van stal gehaald. In het Italiaans betekent dit chroom, maar in Nederland doet de naam toch onwillekeurig denken aan het pakje braadboter. De wagen is technisch gebaseerd op de Opel Signum.
In september 2005 debuteerde de nieuwe Grande Punto op de autosalon Genève. Deze auto moet de definitieve comeback betekenen voor Fiat.

Afbeelding
Grande Punto Super 2000 Rally ( 2.0 liter Turbomotor uit de Alfa 156 met 280 pk!)

Afbeelding
Concept auto van Fiat, de Oltre; een soort verkenningsvoertuig.

In 2007 verschijnt de Nova Fiat 500, die niet zomaar succesvol is, maar een klapper van jewelste is! De produktie van de 500 Abarth werd zelfs uitgesteld om aan de vraag naar gewone 500's te kunnen voldoen!
Diverse 'tuners' hebben de 500 aan hun smaak aangepast. Soms netjes, soms 'Sjonnie'- achtig.

Afbeelding
Fiat 500 door H&R. Erg geslaagd!

Terug naar “De merken: geschiedenis en achtergrondinfo”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast