Het gebruik van speciale luchtfilters

Voor vragen, opmerkingen, tutorials mbt het motorische gedeelte van je auto, kun je hier terecht. Gegeven adviezen e.d. zijn geheel voor eigen risico! Neem evt. eerst contact op met je dealer (ivm garantie e.d.).
Gebruikersavatar
Sportiva-Italia
Site Admin
Berichten: 2811
Lid geworden op: Zo Feb 24, 2008 00:00
Locatie: Hier
Contact:

Het gebruik van speciale luchtfilters

Berichtdoor Sportiva-Italia » Di Jan 12, 2010 21:44

Op de site van http://www.squadra-tuning.com/ staat een mooi verhaal voer de voor- en nadelen van een zgn. open luchtfilter en met name de invloed daarvan op een Squadra gechipte auto:

Heeft een ander type luchtfilter of einddemper invloed op de Squadrachip?

Nee, in principe zijn de marges van het luchtfilter ruim voldoende om het extra vermogen aan te kunnen. Ook een einddemper beïnvloedt de werking van de Squadrachip niet. Sterker nog. Zolang men 1 van de 3 C's niet veranderd kan een Squadrachip altijd toegepast worden. Onder de 3 C's vallen. Compression, Cams en CC's. Oftewel de compressieverhouding, de nokkenassen en de cilinderinhoud.

Compressieverhouding. Bij een stijgende compressie moet de ontsteking in principe verlaat worden. Bij een verlaagde compressie vervroegd.

Nokkenassen: Bij toepassing van andere nokkenassen moeten er een reeks van zaken opnieuw bekeken worden. Men verandert met nokkenassen het verloop van de vullingsgraad van de cilinders. Dit zijn met name de stationairloop, het mengsel in het hogere toeren en belastingsgebied en de ontsteking in het hogere toeren en belastingsgebeid. In sommige gevallen worden de tabellen ook uitgebreid voor meer toeren. Ook wordt de toerenbegrenzer hoger afgesteld.

Cilinderinhoud:. Bij een toenemende inhoud wordt met name de ontsteking aangepast, vroeger gezet. Als vuistregel geldt: hoe groter de compressieruimte hoe vroeger de ontsteking.

Afbeelding [img]

Bij alle andere ingrepen regelt het injectiesysteem het als het ware zelf . Als men door bepaalde ingreep de motor beter kan laten ademhalen meet de luchtmeter meer lucht. Daaruit wordt een hogere belasting berekent en daar wordt automatisch de hoeveelheid brandstof en voorontsteking op afgestemd. De marges in deze aanpassingen zijn zo klein dat aanpassingen in het programma niet nodig zijn. Dat zelfs Alfa Romeo het hier niet zo nauw neemt laat het mooiste schoolvoorbeeld zien. De Alfa 164 24v. Voor zowel de 210 als de 230 pk versie wordt exact dezelfde programmatuur gebruikt. De 230 pk versies leveren meer vermogen door toepassing van dikker inlaatbuizen. Zodoende kan de motor meer lucht aanzuigen. Daardoor meet de luchtmeter meer lucht en berekent zo een hogere belasting. De 230 pk loopt daardoor verder door in de tabellen zodat alles toch weer klopt.

Dit verhaal gaat overigens niet op voor motoren die gebruik maken van een onderdruksensor zoals bijvoorbeeld de 33 1.4 ie of 145 1.6 ie boxer of 155 Q4. Deze types meten slechts onderdruk en geen luchthoeveelheid.

Luchtfilters.
Iets wat ons al jaar en dag verbaasd en met name ook ergert is de toepassing van open luchtfilters. Deze filtersystemen worden verkocht met als argument dat de auto meer vermogen gaat leveren. Voor sommige auto's zou dat heel goed kunnen kloppen omdat die van huis uit zijn voorzien van een krap bemeten luchtfilterhuis en aanzuigsysteem. Bij Alfa Romeo is eigenlijk alleen de 155 V6 daar een mogelijk voorbeeld van. Het allergrootste probleem van de open luchtfilter kits is de plaats in de motorruimte. Moderne auto's zijn de laatste jaren steeds verder dicht gebouwd, zowel van voren als van onderen. Er kan dus nauwelijks direct koele buitenlucht worden toegevoerd en koele buitenlucht is het aller belangrijkste voor een goed vermogen. Voor een goed vermogen is namelijk zoveel mogelijk zuurstof nodig. En hoe kouder de aangezogen lucht hoe meer zuurstof deze lucht bevat. Injectiesystemen meten ook de aangezogen luchttemperatuur Een aantal systemen zonder pingelregeling zijn voorzien van tabellen waarin een correctie op de voorontsteking wordt uitgevoerd wanneer de inlaattemperatuur te hoog oploopt. Meestal beginnen deze vanaf 40 graden al invloed uit te oefenen.

Bij de keuze van een luchtfilter moet men allereerst gaan kijken naar de afmeting van het standaard luchtfilter. Bij sommige modellen is die niet heel groot. Bij andere heel erg groot ten opzichte van het vermogen wat de motor levert. Een 155 V6 is zo'n beetje het krapst bemeten voor de ruim 160 standaard geleverde k's. Een 156 1.6 16v is het ruimst bemeten met z'n 120 pk. Wat wij steeds vaker tegen komen in de praktijk zijn Alfa's waarbij het open filter op de plek is gemonteerd van het originele filterhuis. Voor het aanzuiggeluid werkt dat prima, maar voor het aanzuigen van koude lucht zeker niet. We hebben diverse praktijk testen gedaan om een idee te krijgen van de mate waarin de aanzuigluchttemperatuur verschilt t.o.v. een standaard filterhuis. Wat zonder uitzondering geldt is dat de aangezogen luchttemperatuur van een open filtersysteem nooit lager is dan dat van een standaard filterhuis. Men levert wat dat betreft dus altijd in. Maar wanneer de rijsnelheden lager zijn wordt het verschil groter. Op dat moment is dat op zich geen probleem. De problemen ontstaan pas wanneer men vanuit lagere snelheden plots gaat accelereren. In sommige gevallen stijgt de temperatuur dan eerst bij de open systemen voordat deze weer gaat dalen onder invloed van de rijwind. Bij een standaard filterhuis zakt de inlaattemperatuur DIRECT en heel snel tot een paar graden boven de buitentemperatuur.

Het gaat pas echt goed fout wanneer men even voor een stoplicht staat te wachten en vol gas wil wegrijden. Tijdens het stil staan stijgt de inlaattemperatuur naar ongekende hoogte onder invloed van met name het uitlaatspruitstuk en het soms inschakelen van de koelvin (bij warm weer door de motor en/of door de airconditioning). Temperaturen lopen dan op tot over de 50 graden, terwijl een standaard filterhuis meestal niet meer dan 5 tot 10 graden boven de buitentemperatuur oploopt. Bij snel wegrijden zien we hetzelfde als bij langzaam rijden. Bij open filtersystemen stijgt eerst nog eens de temperatuur, omdat deze eerst alle opgewarmde lucht van onder de motorkap aan gaat zuigen. Bij een gesloten filterhuis daalt direct de temperatuur omdat deze gewoon van buiten aanzuigt. Er is zelfs een zeer bekende tuner/fabrikant die durft te beweren dat een dergelijk open filtersysteem zo'n 8 (!) pk vermogenswinst op zou leveren. Dit systeem is RECHT boven het uitlaatspruitstuk gemonteerd, BOVEN de radiateur. Voor de zogenaamde koude lucht aanvoer is een flexibele buis in het midden van het filter gestoken. Jammer alleen dat ze er niet aan gedacht hebben dat het filter niet alleen vanuit het midden aanzuigt maar ook gewoon vanuit z'n eigen omtrek. Heel misschien dat dit filter een verbetering laat zien wanneer er gemeten wordt op een vermogensbank met de motorkap OPEN en een hele grote blower voor de auto. Maar in de praktijk kan het simpelweg niet werken.

Kortom, deze filters zijn op zich niet slecht, ze moeten alleen goed geplaatst worden. Een geforceerde koele buitenlucht aanzuiging is daarvoor essentieel. Hoe het bijvoorbeeld ook kan laat de 147 Challenge uitvoering zien. Dit mag niet voor een straat auto maar het maakt duidelijk dat bovenstaand verhaal geen onzin is.
Bij de 147 Challenge uitvoering is de linker koplamp opgeofferd om daar een trechter/venturi met achterliggende airbox in te maken, waardoor de lucht op snelheid als het ware in het filterhuis gestuwd krijgt. Verser dan deze buitenlucht wordt het haast niet. Men kan haast spreken van drukvulling. Vogels en ander laagvliegend wild worden tegengehouden door een stukje gaas.

Afbeelding

Kijk overigens uit met de reinigingsprodukten van deze luchtfilters. Sommige fabrikanten bevelen aan om het filter na een flink aantal gereden kilometers opnieuw in te spuiten met een soort olie. Wanneer de motor daarna gestart wordt zal deze olie deels door de motor worden aangezogen. Voor de motor niet slecht, maar voor sommige typen luchtmassameters wel. Hierbij gaat het om luchtmeters welke zijn gemonteerd op vrijwel alle modellen van na 1997. De reinigingsolie slaat neer op het meetplaatje en aangezien deze op een constante temperatuur wordt gehouden van 120 tot 130 graden zal de olie daar verbranden en op termijn of direct schade toebrengen aan de luchtmeter.
I ragazzi strani che romani!

Terug naar “Motorisch”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast