Verklaring van de markeringen op de autoband

Voor vragen, opmerkingen, tutorials mbt het motorische gedeelte van je auto, kun je hier terecht. Gegeven adviezen e.d. zijn geheel voor eigen risico! Neem evt. eerst contact op met je dealer (ivm garantie e.d.).
Gebruikersavatar
Sportiva-Italia
Site Admin
Berichten: 2820
Lid geworden op: Zo Feb 24, 2008 00:00
Locatie: Hier
Contact:

Verklaring van de markeringen op de autoband

Berichtdoor Sportiva-Italia » Zo Aug 30, 2009 13:25

Bron: sicherbestellen.de

Verklaring van de markeringen op de autoband

Bandenmarkering

1. Merk
2. Profielaanduiding / Bandtype
3. Breedte van de band in mm
4. Verhouding van de bandhoogte/bandbreedte in %
5. Radiaalbanden
6. Doorsnee van de velg in inches
7. Kenmerk voor de draagkracht van de band
8. Snelheidscategorie
9. Tubeless (Banden zonder binnenband)
10. Productiedatum (XX = Week, X = Jaar, <9>240

Looprichting
Vooral bij banden met bijzondere profielvormen zijn op de zijkant van de band namen als "Rotation", "Draairichting", "Direction", in combinatie met een looprichtingspijl aangebracht. Houdt bij de montage van de band rekening met de aangegeven loop- of draairichting.

Tubeless ("Zonder binnenband")

Banden voor personenauto's zijn hoofdzakelijk tubeless. Het aanbrengen van een binnenband is niet alleen overbodig, het is op een enkele uitzondering na zelfs niet toegestaan. Vraag in twijfelgevallen de garage.

Produktiedatum

Het tot nu toe gebruikte markeringssysteem: De laatste 3 cijfers van het z.g.n. DOT nummer laten de productiedatum zien. De eerste twee cijfers slaan op de productieweek, het laatste cijfer op het productie jaar. Bijvoorbeeld: 409 = 40e week van 1999. Dat het om de jaren 90 gaat, wordt nog zichtbaar gemaakt door een klein driehoekje, vlak onder het drie cijferig getal. Nieuwe markering vanaf 01-01-2000: Nu een 4-cijferig getal 0100 = 1e week van 2000.

Slijtage index (Treadwear Indicator , "TWI")

Rondom op de zijkant van de band wordt herhaaldelijk het korte "TWI" (ook andere afkortingen zijn mogelijk) afgedrukt. Als u de pijl volgt, zult u zien dat op deze plaatsen het profiel niet volledig tot op de basis van de band gaat. Reden: Mocht de band tot op de wettelijke 1.6 mm afgesleten zijn, liggen deze plekken duidelijk herkenbaar aan de oppervlakte van de band. De slijtagegrens is bereikt.. Zover zou u het echter niet moeten laten komen. Onderzoek wijst uit dat als onder de 3 mm het grip duidelijk afneemt, vooral bij natheid.

M+S (Winterbanden/All-year banden)

Winterbanden worden met het "M+S", "M+S" (Mud and Snow) of een daarop lijkend e markering aangegeven. Hierdoor zijn dit type banden niet alleen herkenbaar, als zijnde een bepaald bandentype voor een bepaald weertype, het heeft ook direct gevolgen voor de plaatsing in de snelheidscategorie.
Uitzonderingsregels voor enkele Europese landen:
Mocht in bepaalde landen winteruitrusting voorgeschreven zijn, dan wordt hiermee het gebruik van "M+S" gesymboliseerde banden bedoeld. In Oostenrijk bijvoorbeeld wordt hierbij een wettelijke minimale profieldiepte van 4 mm geëist. – Banden met minder dan 4 mm profiel worden simpelweg als zomerbanden getypeerd. Hoewel deze regelgeving voor een aantal andere landen niet geldt, dient u bij deze banden toch rekening te houden met de sterk verminderde werking in de winter beneden de 4 mm profiel.

Keurmerk "E":

Het EEG-keurmerk wordt als een E of e op de band geplaatst. Het slaat op een stuk Europese wetgeving en normering. (EEG- R 30). Beeld 6: Het erbij geplaatste nummer "12" duidt aan dat de band voor Oostenrijk getest is. Belangrijk: Sedert de productiedatum 1.10.98 (40e week 98, vertelt ons het DOT-Nummer 408) is dit keurmerkje in de zijkant van de band verplicht. Aan een auto mogen derhalve geen banden gemonteerd worden, die, als ze na 1.10.98 geproduceerd zijn, zonder dit merkje.

Coverbanden

Deze banden worden met een "R" gemarkeerd, "runderneuert", "retread" of "retreaded". De datum van de covering wordt op dezelfde manier als de productiedatum van de nieuwe band aangegeven. Regels: Belastingsindex LI: U dient een hogere lastindex band te nemen dan normaal gesproken om uw auto zit. Bijvoorbeeld: Nu 165/65 R 13 76 T, dan: 165/65 R 13 77 T.

* Winter-/all-yearbanden: De snelheidscategorie moet minimaal voldoen aan de voor zomerbanden in het instructieboekje gestelde eisen. Als de maximale snelheid van de band onder de maximale snelheid van uw auto ligt, dient u in uw gezichtsveld een sticker te plaatsen die u daaraan herinnert.
* P-Banden (Amerikaanse klassificering, Kenmerk bijvoorbeeld P 225/60 R 15...). Deze banden mogen toegepast worden, als ze uitdrukkelijk volgens de EEG-norm ( EEG-R30) gekeurd zijn. Dit wordt dan aangegeven in een bij de band gelevert informatieblad. Mocht de markering van de EEG-R 30 norm afwijken (AG geen Load-Index, geen Speed-Index), dan moet de bandenfabrikant een schriftelijke bevestiging met de band meesturen, die aangeeft dat de band wel aan deze normen voldoet. Deze schriftelijke
* bevestiging moet de autorijder ook altijd bij zich hebben.

U kunt altijd contact opnemen met vragen over geschiktheid van bepaalde banden voor uw auto. Wij helpen u graag: 0208 90 36 97 (tel. nummer van het bedrijf, dus niet van Sportiva-Italia.


Sportiva-Italia is niet verantwoordelijk voor onjuistheden in de tekst of veranderde wetgeving, noch is Sportiva-Italia aansprakelijk voor schade opgelopen door het opvolgen van bovengenoemd advies! Bel bij twijfel het bedrijf op of vraag een goede garage om advies!
I ragazzi strani che romani!

Terug naar “Motorisch”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast