Dit is de nieuwe Ferrari SF71H

Nieuws, uitslagen e.d. m.b.t. de Formule 1.
Gebruikersavatar
Sportiva-Italia
Site Admin
Berichten: 2792
Lid geworden op: Zo Feb 24, 2008 00:00
Locatie: Hier
Contact:

Dit is de nieuwe Ferrari SF71H

Berichtdoor Sportiva-Italia » Do Feb 22, 2018 19:22

Bron: Autoblog.nl

Dit is de nieuwe Ferrari SF71H
22-02-2018

Niet alleen Mercedes presenteerde vandaag de nieuwe F1-bolide, ook Ferrari was aan de beurt:

Dit gebeurde in Maranello. In het Ferrari-museum kon de wereld via een livestream de nieuwe SF71H aanschouwen. Iedereen mocht een zegje doen,
waaronder een tijdloze speech van Mauricio Arrivabene (‘offseason is a legend’). Maar goed, wat is er anders aan de auto? De kleur rood is iets donkerder
geworden, het grote witte vlak is weg (Santander is als sponsor vertrokken, die kwam destijds met Alonso mee) en we zien (uiteraard) een Halo. Die Halo
weegt ongeveer 7 kilo en heeft zelfs een kleine spoilert gekregen. Tevens heeft de auto een iets langere wielbasis en moet ie uiteraard betrouwbaarder zijn
dan in 2017. Logisch, na ruim 10 jaar is het wel weer eens tijd voor een titel. Verder is het vooral een evolutie van de vorige auto. De mening van Kimi:
“it looks nice“. De mening van teambaas Maurizio: “a great product from Italy“.

Afbeelding

Na vandaag zal de SF71H getransporteerd worden naar Barcelona, waar aanstaande zondag gefilmd wordt op het Catalunya Circuit. Van maandag t/m donderdag
zal men de auto gaan testen. De tweede test gebeurt op hetzelfde circuit, van 6 t/m 9 maart. Beide coureurs (Kimi Raikkonen & Sebastian Vettel) zullen achter
het stuur plaatsnemen.

Meer details (24-02):

Laten we eens kijken wat Ferrari afgelopen winter heeft uitgespookt.

Aan de voorzijde van de SF71H zien we dat Ferrari heeft gekozen voor lange vleugelsteunen met kieuwen erin. Dit zagen we vorig jaar al op de McLaren MCL32
en is een trucje om ook in de bochten zoveel mogelijk lucht richting de vloer van de auto te sturen. Deze lucht versterkt vervolgens het aerodynamische effect
van de vloer en diffuser. Ferrari kiest er niet voor om de bovenste wishbones van de voorwielophanging hoger te monteren. Geen verrassing, want het team van
Haas F1 koopt de ophanging bij Ferrari in en toonde ook al de laag geplaatste wishbones. Ferrari maakt bewust deze keuze omdat het de lucht juist langs de onderzijde
van de sidepods wil sturen.

Afbeelding

De sidepods van de Ferrari borduren voort op het concept dat de Italianen vorig jaar lieten debuteren en dit jaar door vrijwel alle andere teams wordt gekopieerd.
Ferrari heeft ervoor gekozen om de inlets aan de bovenzijde te vergroten, waardoor de naar voren gerichte inlets enorm kunnen worden verkleind. Hierdoor ontstaat
de mogelijkheid voor een hele sterke undercut om de lucht langs de sidepods naar de achterzijde te loodsen. De naar boven gerichte inlets zullen het meeste werk moeten
verzetten, wat ook verklaart waarom Ferrari de hoger geplaatste wishbones niet nodig heeft. Vlak naast de naar voren gerichte inlets zien we een tunnel met twee opstaande
vleugeltjes erin. Deze gehele tunnel staat iets richting de sidepod gedraaid om zo een tunnel te creëren die de luchtstroom versnelt en daardoor beter langs het bodywork laat plakken.
Dat Ferrari durft te innoveren zien we ook terug in de behuizing van de spiegels. Deze is open en bevat een wigvormig inzetstuk. De inkomende lucht wordt daardoor langs het
spiegelglaasje weer naar buiten geleid en vermindert de luchtweerstand van de wagen.

Afbeelding

Om de smallere sidepods te compenseren is de SF71H uitgerust met een andere airbox dan zijn voorganger. De nieuwe is bijna twee keer zo groot als de oude, en is voorzien van twee
verticale schotten om de lucht naar verschillende gedeelten van de motor te leiden. In tegenstelling tot Mercedes heeft Ferrari geen horizontaal schot geplaatst om de van de Halo
afkomstige lucht te stabiliseren. Kijk naar het zijaanzicht en er valt direct iets op: De neus staat dicht bij de grond, maar de kont staat omhoog. Alsof de Ferrari een blije puppy is die
je uitdaagt om met hem te spelen. Door de neus dicht bij de grond te leggen en de kont omhoog te halen versterk je het effect van de diffuser en gaat de hele auto als een vleugel werken.
Red Bull staat erom bekend met veel rake te rijden, maar de SF71H rijdt met wel héél veel rake.
Ook Ferrari heeft haar packaging goed op orde. De achterzijde is niet zo extreem compact als bij Red Bull en Mercedes, maar Ferrari heeft aanzienlijke stappen gezet en dat zien we vooral
terug in de curve van de motorkap. Aan het einde van de motorkap bevindt zich een vrij riante vin met daaraan een T-wing bevestigd. Opvallend is dat deze exact even breed is als de vleugel
op de Halo. Dit zou erop kunnen duiden dat Ferrari de T-Wing wil gebruiken om die luchtstroom naar de achtervleugel te sturen.

Afbeelding

Ferrari heeft ervoor gekozen om de wielbasis van de SF71H iets te verlengen ten opzichte van zijn voorganger. Hierdoor leveren de Italianen in theorie wat wendbaarheid in op de langzamere
circuits en krijgen ze er wat stabiliteit bij op de snellere circuits. De wielbasis is zo’n vijf centimeter langer dan die van de SF70H. Het verschil met de Mercedes bedraagt desondanks nog ruim
11 centimeter. Die extra centimeters zorgen ervoor dat Ferrari iets meer bodemruimte heeft, en daardoor extra kan profiteren van de downforce die aan de onderzijde van de auto wordt gegenereerd.
Ferrari houdt nog een aantal belangrijke dingen voor zich. De achtervleugel die we op de SF71H zien, is rechtstreeks overgenomen van de SF70H. Van de achterzijde zijn nog geen foto’s beschikbaar,
waardoor onmogelijk te zeggen is wat Ferrari met haar diffuser heeft gedaan. Wel kunnen we met zekerheid stellen dat de Italianen de afgelopen winter hard hebben gewerkt aan de nieuwe bolide en
daarbij het out of the box denken niet hebben geschuwd.
I ragazzi strani che romani!

Terug naar “Formule 1”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast