GP Hongarije: Vettel gaat met vierde zege de vakantie in

Nieuws, uitslagen e.d. m.b.t. de Formule 1.
Sportiva-Italia
Site Admin

GP Hongarije: Vettel gaat met vierde zege de vakantie in

Berichtdoor Sportiva-Italia » Zo Jul 30, 2017 18:34

Bron: Formule1.nl

Vettel gaat met vierde zege de vakantie in
30-07-2017

Sebastian Vettel heeft de Grand Prix van Hongarije gewonnen. De Duitse WK-leider, die met een stuurprobleem kampte, voerde op de Hungaroring een Ferrari-één-twee aan:

Max Verstappen werd vijfde. Vettel pakte zijn vierde zege van het seizoen met een seconde voorsprong op teamgenoot Kimi Räikkönen. Valtteri Bottas werd in de laatste ronde voorbij
gelaten door Lewis Hamilton, en finishte daardoor op de derde plek. Met de 25 punten voor zijn overwinning op zak gaat Vettel als kampioenschapsleider de zomervakantie in.
Zijn voorsprong op Hamilton is flink gegroeid: van één naar veertien punten. Het was voor Vettel de 46ste Grand Prix-triomf in zijn loopbaan.
De van de voorste startrij vertrokken Ferrari’s leken hun één-twee aan het begin van de race op een eenvoudige wijze binnen te slepen. Dat veranderde doordat Vettel te maken kreeg
met een stuurprobleem. Op de rechte stukken week zijn Ferrari uit naar links. Stalgenoot Räikkönen kon naar hem toe rijden, net als de Mercedessen, die zelf overigens met radioproblemen kampten.

Jacht geopend
Hamilton was de snelste Mercedes. Hij zat in de openingsfase vast achter Max Verstappen op de vijfde plek, maar was hem na dienst pitstop voorbij. Hamilton bleek sneller dan Mercedes-collega Bottas,
die hem op instructie van de teamleiding voorbij liet. Hamilton opende vervolgens de jacht op de Ferrari’s. Räikkönen drong er bij Ferrari op aan dat Vettel hem voorbij zou laten. De Fin hield vol dat hij
de snelste was van het rode duo. Zijn verzoeken werden niet ingewilligd, waarna hij Hamilton binnen DRS-afstand in zijn nek kreeg. Er voorbij kwam de Brit echter niet. Intussen had raceleider Vettel zijn
stuurprobleem ogenschijnlijk voldoende onder controle om zonder al te veel problemen naar de zege te kunnen rijden.
In de laatste ronde hield Hamilton zich nog aan de eerder gemaakte afspraak met de teamleiding: als hij de Ferrari’s niet voorbijkwam, zou hij zijn plek terug geven aan Bottas. Dat deed Hamilton,
waardoor Bottas alsnog naar het podium mocht.

Afbeelding

Beuk
Max Verstappen finishte vlak achter Hamilton als vijfde. Hij pakte in de openingsronde de vierde plek, maar deed dat wel met een beuk op de sidepod van teamgenoot Daniel Ricciardo in de tweede bocht.
Die viel uit door de botsing. Doordat Verstappen vanuit de binnenbocht met een blokkerend wiel tegen Ricciardo was aangegleden, kreeg de Nederlander de schuld. De wedstrijdleiding deelde een tijdstraf
van tien seconden uit. Die penalty wierp Verstappen uiteindelijk terug naar de vijfde positie. In de laatste ronden naderde hij Bottas nog tot op ongeveer een seconde. Verstappen blijft zesde in het WK.
Fernando Alonso bezorgde het McLaren-team zijn beste resultaat van het seizoen. De Spanjaard reed een geweldige race en finishte als zesde, onder meer na een mooie inhaalactie op Carlos Sainz.
Die eindigde als zevende. Achter het Force India-duo Sergio Pérez en Esteban Ocon maakte Stoffel Vandoorne het McLaren-feest compleet met de tiende plek. Het was de eerste dubbele toptienfinish
dit seizoen voor de Britse stal, en bovendien het eerste WK-punt voor Vandoorne in 2017. Paul Di Resta reed de race niet uit. De Schot, die gisteren plotseling in moest stappen bij Williams om de zieke
Felipe Massa te vervangen, reed een solide race, maar moest de auto een paar ronden voor het einde in de garage parkeren. Op dat moment lag Di Resta laatste.

“Het leek misschien makkelijk, maar dat was het niet”, zegt Ferrari’s Sebastian Vettel over zijn zege in Hongarije, waar hij de hele race lang een stuurprobleem moest managen, alsook het gat naar zijn
teamgenoot Kimi Räikkönen. Laatstgenoemde oogde ook sneller, maar inhalen is zo goed als onmogelijk op de Hungaroring, zo vertelt ook Räikkönen zelf: “Je moet het van een grote fout van de ander of
een groot probleem hebben, anders kom je er gewoon niet langs.” Zo eindigde de Fin uiteindelijk negen tienden achter Vettel, want hoewel die dus wel een probleem had, was het niet groot genoeg voor
Räikkönen om zijn kans te grijpen. “En met je teamgenoot ben je natuurlijk altijd wat voorzichtiger”, zegt Räikkönen.
Vettel erkent op zijn beurt dat het vast niet fijn was voor Räikkönen om zo achter hem klem te zitten: “Kimi had ook wel sneller gekund, ook al kwam mijn pace op het einde wel weer wat terug”,
verhaalt Vettel, die aangeeft dat hij vanaf de start met het stuurprobleem te maken had. “Ik had er mijn handen vol aan. Het stuur stond niet recht, het stond naar links op de rechte stukken en voelde raar.
In de rechter bochten ging het wel, maar links was wennen, ook omdat het gevoel telkens wat veranderde. Het werd ook steeds erger en ik moest van de kerbs blijven en de hele race geconcentreerd zijn.
Niet ideaal, maar voor het resultaat maakte het dus niet uit.” Want dat was super, dus Vettel is superblij, terwijl hij de veertien punten voorsprong op Lewis Hamilton waarmee hij op zomervakantie gaat
‘niet slecht’ noemt. Räikkönen gaat als vijfde in de tussenstand de zomerstop in, met 116 punten. Dat hadden er misschien zeven meer kunnen zijn – wat hem dan een vierde plek in de stand had gegeven –
als hij had gewonnen, wat volgens hem niet onmogelijk was. “Ik had een geweldige auto vandaag. Ik wilde ook graag winnen, maar moest natuurlijk van de tweede plek komen nadat de kwalificatie
gisteren niet helemaal liep zoals ik wilde. Mijn start was vervolgens wel goed, maar ik wilde het daar niet forceren. Niet ideaal voor mij, maar de één-twee is goed voor het team.”
I ragazzi strani che romani!

Terug naar “Formule 1”