Diesel vs Benzine: voor- en nadelen op een rij

Topic over oa ontwerpers, speciale modellen etc.
Sportiva-Italia
Site Admin

Diesel vs Benzine: voor- en nadelen op een rij

Berichtdoor Sportiva-Italia » Ma Mar 14, 2011 20:07

Veel mensen kennen het probleem: je maakt aardig wat kilometers per jaar en de brandstofprijzen rijzen de pan uit, dus je begint je af te vragen of een diesel niet voordeliger is.
Het antwoord is niet erg eenvoudig, want het is niet alleen het brandstofverbruik waar je rekening mee moet houden! Ten eerste verschilt de wegenbelasting per provincie (in Nederland) en in andere landen kan het wel weer anders zijn. In de komende voorbeelden ga ik uit van mijn eigen situatie in 2011. Dat houdt in dat de wegenbelasting voor de provincie Friesland van toepassing is, naar mijn weten de laagste is. In ieder geval ben je in de meeste provincies duurder uit! Om het rekenen wat gemakkelijker te maken, neem ik zaken als verzekering en afschrijving niet mee in de berekeningen. Ten eerste heeft een leaserijder weer met andere zaken te maken dan iemand die de auto privé aanschaft en ten tweede is een Italiaanse auto voor velen ook een stuk hobby.

Hoe bereken je nou globaal de kosten van benzine vs diesel:

Ik rijd soms lange afstanden en vaak kortere afstanden, maar aangezien ik ook regelmatig werk heb op 30 - 50 km vanaf huis, overweeg ik een diesel, in de vorm van een Alfa Brera 2.4 JTDm (niet nieuw, maar dat doet niet ter zake).
De Alfa Brera 2.4 JTDm was er in een 200 pk versie en in 2008 kwam er de 210 pk versie. Dat is voor Alfa rijders die zo'n blok overwegen wel belangrijk! De 200 pk versie zat 'hopeloos' in elkaar, dwz: de auto reed alleen in toeren lekker, maar onder de 2000 toeren viel de motor als het ware dood en had geen fut meer. Op de site van Squadra-Tuning kun je meer lezen hierover. Toen de 210 pk versie kwam, was het verschil gigantisch! De motor liep gewoon veel beter en liet zich ook beter tunen, wat resulteerde in hooguit 235 pk en 475 Nm koppel! Wie zich na zo'n kuurtje wat beheerst, zal een tikje zuiniger rijden, maar het blok zal veel efficiënter werken. Let daar op als je een Alfa met 2.4 JTDm koopt. Dat scheelt bakken geld in onderhoud!!

Terug naar de verschillen: de Brera 2.4 JTDm weegt 1575 kg (leeg!) en in Friesland betaal je €1560,- wegenbelasting per jaar. Op moment van schrijven, ligt de prijs voor benzine op zo'n €1,70 per liter Super 98 (BP Ultimate) en zo'n €1,45 voor een liter diesel (BP Ultimate).

Stel dat ik 15.000 km per jaar rijd, dan deel je eerst het aantal kilomters per jaar door het verbruik. Voor de Brera 2.4 JTDm is het volgens diverse eigenaren hooguit 1:14 bij 120 - 130 km/uur, hoewel Alfa een veel gunstiger verbruik opgeeft.
We gaan even uit van een verbruik van 1:13,5 als je regelmatig stevig doorrijdt (beter een te negatieve uitkomst dan te roosklerig, anders valt het vies tegen!).
15.000 km gedeeld door 13,5 = 1111 liter per jaar x €1,45 (BP Ultimate diesel) = €1611,- per jaar aan brandstofkosten.
Daar tel je de wegenbelasting bij op, dus €1560,- WB + €1611,- diesel = €3171,- per jaar totaal aan kosten. Per maand zit je dan op €264,25
Per dag (kosten per maand delen door 30 dagen): €8,81 per dag.
Natuurlijk zijn er maanden met 31 dagen, maar dan zit je nooit te voordelig met je berekeningen.

Neem je een Brera op benzine, dan heb je bv de 3,2 V6, maar iedereen snapt dat je dan geen zuinige auto koopt. Dan is de recente 1750TBi een betere keuze. Na een kuurtje bij Squadra-Tuning, zit je ook op 232 pk (ipv standaard 200 pk) en 382 Nm koppel. Ook niet mis!
Alfa geeft op dat deze versie 1:12 rijdt, maar reken maar dat het in de praktijk 1:10 is.
De auto weegt 1420 Kg, wat voor Friesland €732,- wegenbelasting per jaar betekent.
Dezelfde berekening doen we weer: 15.000 km per jaar, gedeeld door 10 = 1500 liter benzine per jaar. 1500 liter BP Ultimate 98 x €1,70 = €2550,- per jaar. Wegenbelasting + benzine per jaar = €732,- + €2550,- = €3282,- totaal per jaar, = €273,50 per maand aan kosten (€9,12 per dag).

Verschil: de 2,4 JTDm kost € €264,25 per maand en de 1750 TBi kost €273,50 per maand, dus per maand kost de 1750TBi bijna een tientje meer. Dus dan zit je met een dieseluitvoering wat voordeliger.
Bij meer kilometers is een diesel goedkoper, want de hogere wegenbelasting kun je dan 'uitsmeren' over het aantal kilometers.

Mijn huidige Fiat Punto Abarth, kost me aan wegenbelasting €384,- per jaar (1015 kg), maar kost me bij een verbruik van 1:10 wel €2550,- aan benzine (net als de Brera 1750 TBi). De kilometerprijs ligt op zo'n €0,19 à €0,20 ct per kilometer. Per maand kost de Punto me €244,50 per maand bij 15.000 km per jaar. Dat is ruweg €30,- per maand goedkoper dan de Brera op benzine. Logisch, want die is veel zwaarder en verbruikt net zoveel benzine.

Er zijn natuurlijk wel alternatieven, maar de berekening is hetzelfde. Als je een Grande Punto neemt op benzine, of op diesel, is ook al voordelig. Maar persoonlijk vind ik de Brera mooier ;)
I ragazzi strani che romani!

Terug naar “Specials”